Futás hűvös időben is

 

Kezdő futók tévhite, hogy a szabadban történő téli futás nem tesz jót az egészségnek. Kifogások közt szerepelhet, hogy meghülünk, megfáznak az izületek stb. Télen is lehet futni csak néhány szabályt be kell tartanunk.

 

1. Ősszel folyamatosan hozzá kell szoktatni a szervezvezetet a hideg levegőhöz.

2. Futás közben mindig mozgásban kell maradni, nem szabad a vizes ruhában ácsorogni.

3. Nem kell gyorsan futni, egyenletes legyen a légzés.

4. A futás befejezése után mihamarabb érdemes zuhanyozni vagy száraz ruhát venni.

Ezeket betartva télen is megtarthatjuk jó kondíciónkat tovább erősítve a szervezetünket és egészségünket.

De nézzünk pár hasznos tippet a témával kapcsolatban.

Ruházat megválasztása:

Lehetőleg rétegesen öltözz. A testtel érintkező ruházat legyen nedvesség elvezető. Mellőzd a pamut pólót – a nedvességet magába szívó pamut a párolgással azonnal elkezdi a hőelvonást, ami kihüléshez, megfázáshoz vezethet.

Ideális a ruházatunk, amikor szabadba lépéskor még kissé fázunk, és 5-10 perc  bemelegítő futás után már kellemesen a hőérzetünk (már nem fázunk és de még nem is izzadunk).

Alacsony külső hőmérsékletnél a hajszalerek összehúzódnak. +5 és -5 fok között elegendő egy vékony “cérna” kesztyű, -10 foknál már viseljünk vastagabb kötésű kesztyűt.

Sapka nagyon fontos a védelem szempontjából, hisz jelentős hőleadás történik a fejen keresztül.

Futónadrág megválasztása egyéntől és kinti hőmérséklettől is függ. Két fajtája van. Vékonyabb őszi, ami kb 0 fokig alkalmas, és van a téli, vastagabb változat, ami fagypont alatt is kiváló.

 

Bemelegítés

A futás bemelegítéssel kezdődik. Télen az izmok merevebbek és lassabban melegednek be. Szánj több időt a bemelegítésre, ezt ki is tolhatod 15 percre, majd ezután jöhet a lassu tempójú bemelegítő futás szakasza.

 

Futás

A téli futószezon a legalkalmasabb az alapozásra, felkészülés a tavaszi versenyekre. Ilyenkor kevesebb a sprint. Hidegben a testhőmérséklet fenntartása érdekében több energiát használ a szervezet, így ez az időszak alkalmas a zsírégetés, formásodás szempontjából is.

 

Futás után

Levezetés, nyújtás ugyanolyan fontos, hogy segítsd a szervezet regenerálódását.

Futás után hamar áthülhetünk, minnél hamarabb menjünk meleg helyre és cseréljük a ruhánkat szárazra. Egy meleg zuhany is kellemesen felmelegít!

 

Folyadék

A téli futáskor a folyadékpótlás ugyanannyira fontos, mint nyáron! Sok futó túlöltözik és akár jobban is izzad, mint nyáron.

 

Ha ezeket a pontokat figyelembe veszed, ruha és cipőválasztasnál szakemberrel együtt dolgozol a futás hideg időben is ugyanolyan élvezetes lesz számodra, mint akár nyáron.